Wywiad z Terry’m Laughlin’em

Laughlin jest znajomym nazwiskiem w świecie pływania. Total Immersion to metoda nauczania efektywnego pływania. Technika ta zawiera; umiarkowane zużycie energii, redukcję oporu wody, zmianę kształtu ciała pływaka i pływanie za pomocą całego ciała. Aby lepiej zrozumieć ten konspekt, The Sports Column usiadło do krótkiej rozmowy z twórcą Total Immersion, Terry’m Laughlin’em.

Terry Laughlin

Terry Laughlin

Gratulacje Terry za pracy jaką zrobiłeś.

Terry: Założyłem Total Immersion (TI) w 1989 roku, więc byłem w tym pierwszy ( z ponad 400 trenerów obecnie). Niektórzy mówią, że TI mogło tylko powstać w USA, gdyż jesteśmy krajem innowacji i optymizmu. Fakt, że językiem naszym jest angielski pomógł TI rozprzestrzenić się na cały świat. Ale wydaje mi się, że najważniejszą przyczyną dla naszej popularności jest to, iż pływanie jest kluczową umiejętnością w życiu, a my posiadamy niezawodną i sprawdzoną metodę nauczanie go. Więc najbardziej znaczącą rzeczą dla mnie jest to, że bardzo szeroka rzesza ludzi podziela moją pasję do pływania, i że mam pozytywny wpływ na ich życie.

Jako miłośnik hokeja i pływania domyślam się, że musiałeś poświęcić wiele na przestrzeni tych lat, aby osiągnąć ten cel.

Byłem strasznie szczęśliwy, kiedy zdałem sobie sprawę, że nasza metoda rozwiązuje najczęstsze i najbardziej frustrujące ludzi problemy związane z nauką i doskonaleniem pływania, w przeciwieństwie do metod tradycyjnych, u nas każdy może się nauczyć.

Co czyni Total Immersion wyjątkowym?

Nauczamy pływania Fish-like. Ludzie są istotami lądowymi, a pływanie jest czynnością związaną ze środowiskiem wodnym, naszym wrodzonym instynktem jest pływać jak inne ssaki – głowa nad wodą, by uniknąć zachłyśnięcia, a ramiona i nogi pracujące nieskoordynowanie w celu utrzymania ciała przy powierzchni. Nauczanie tradycyjne pogłębia jedynie te cechy lub próbuje je poprawić. My jednak nauczamy technikę związaną ze”środowiskiem wodnym” , naśladującą zrównoważone, opływowe kształty ryb i ssaków wodnych, które generują napęd poprzez pracę całym ciałem.

Kto wywarł na ciebie największy wpływ? Kto ciebie inspirował?

Największy wpływ  mieli Bill Irwin i Dick Krempecki, dwoje ludzi, którzy trenowali mnie, kiedy byłem nastolatkiem, 45 lat temu. Zawdzięczam też wiele Bill’owi Boomer’owi, który nauczył mnie, iż ” kształt łodzi ma większe znaczenie niż pojemność jej silnika”. Ale również jestem ciągle inspirowany oddaniem i zapałem do pływania ze strony naszych uczniów.

Co powinniśmy brać pod uwagę chcąc nauczać TI?

Mówimy naszym przyszłym trenerom o trzech podstawowych rzeczach: Po pierwsze naszą  rolą jest inspiracja do pływania, jaką możemy zaszczepić u naszych uczniów, poprzez pokazanie naszej własnej pasji do tej dyscyplin. Po drugie, wykorzystujemy pływanie jako pewnego rodzaju platformę do nauczania czegokolwiek innego w życiu. I po trzecie, nie ma czegoś takiego jak zły uczeń – to jest nasz obowiązek jako trenerów, aby pokazać im, w jaki sposób osiągnąć sukces.

Jakie masz plany i nad czym pracujesz?

Pracujemy nad standaryzacją procesu nauczania na świecie, chcemy również, aby TI przeszło z programu niszowego na coś, co wszyscy ludzie wykorzystują w nauczaniu i doskonaleniu pływania.

Jaką najważniejszą rzecz w życiu poznałeś dzięki pływaniu, a w szczególności TI?

To chyba kultywacja i utrzymanie filozofii Kaizen – czyli  żadna umiejętność nie jest trwała i statyczna. Wszystkie umiejętności można poprawić, koncentrując się na byciu nieco lepszym jutro, niż jest się dzisiaj.

Terry, z głębi serca , życzę Tobie wszystkiego co najlepsze, gdyż na to zasługujesz. Dzięki!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii, Delfin, druga kategoria, grzbietowy, klasyczny, Kraul, nasz gość, nauka, oddech, Ogólne, praca nóg, psychologia pływania, Technika, triathlon, wody otwrte. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *